Over mij
Wie ben ik?
Mijn naam is Jonne Heeling. Ik ben 23 jaar oud en woon al mijn hele leven in Stadskanaal. Op het Ubbo Emmius in Stadskanaal heb ik mijn havo-diploma gehaald. Vervolgens begon ik aan de opleiding tot leraar Nederlands op het Windesheim. Al gauw bleek dat deze studie niet voor mij was weggelegd. Toen kwam de pabo in beeld. Ik besloot mij aan te melden bij de Eekhorst in Assen. Dit bleek een goede keuze te zijn geweest, want ik voelde me als een vis in het water. De afgelopen jaren heb ik op de opleiding ontzettend veel geleerd. In de eerste plaats natuurlijk over het juf zijn, maar ook over mijzelf. Het werd al gauw duidelijk dat mijn voorkeur bij de bovenbouw lag (in ieder geval niet bij de kleuters) en besloot mij hierin te specialiseren. Een ding wat tijdens mijn studie erg is gegroeid, is de liefde voor (kind)boeken. Tijdens mijn opleiding kreeg ik de kans op de pabovariant van de cursus Open Boek te volgen, waardoor ik nu ook mijn certificaat 'leescoördinator' heb. Nu ik alles op de pabo heb kunnen afronden, heb ik ontzettend veel zin om aan de slag te gaan!
Naast het lesgeven zijn er nog meer dingen die mij bezig houden. Zoals ik al vertelde houd ik ontzettend veel van lezen, maar daarnaast vind ik het schrijven ook ontzettend leuk. Een stiekeme droom van mij is het schrijven van een eigen kinderboek. Een andere hobby is bakken, muziek maken en genieten van al het moois wat de wereld te bieden heeft. Hou er van om mooie plekken te bezoeken. Eigenlijk vind ik alles leuk en denk dat daar ook een kracht van mij ligt. Ik heb een brede interesse.
In de afbeelding hiernaast heb ik een aantal woorden beschreven die mij als leerkracht typeren. Ik een creatieve leerkracht en hou er van om deze creativiteit toe te passen in mijn onderwijs. Daarnaast ben ik erg perfectionistisch, dit kan negatief zijn, maar ik heb geleerd dit om te zetten naar iets positiefs. Ook hou ik van humor, dit zet ik graag in bij de kinderen om een bepaalde luchtigheid in de klas te brengen. Het is voor mij belangrijk om open te zijn in de klas, omdat ik heb gemerkt dat ik dit dan ook terug krijg van de kinderen. Naast alle andere eigenschappen vind ik het ontzettend belangrijk om betrouwbaar te zijn, naar de kinderen, collega's en ouders.
Reflectie op eindstage
Op 28 augustus 2021 ben ik mijn eindstage gestart in groep 7b op CBS de Oranje Nassauschool. Op deze school had ik al 1,5 jaar stagegelopen en had dit als zeer positief ervaring. Ik ging vol vertrouwen mijn stage in. De kinderen kende ik nog niet, maar het was een kleine klas van 19 kinderen. Helaas begon mijn stage stroef door onprettige begeleiding (zie aparte reflectie op deze specifieke situatie). Gelukkig kon ik wisselen van mentor, maar het had me wel een domper gegeven. Ik koos er voor om er wel vol voor te gaan en besloot het beste er van te maken. Ik brachten mijn eigen regels en gebruiken in de groep en kon mijn gang gaan. In de groep heerste een negatieve sfeer, ik vond het belangrijk om deze aan te pakken en dat heb ik toen ook gedaan. Hierdoor merkte ik dat kinderen zich steeds vrijer voelden en meer los kwamen. Verlegen meisje kwamen naar mij toe en de woede uitbarstingen in de klas bij een aantal jongens nam af. Toch heb ik het hier ook moeilijk mee gehad, omdat ik de emoties in de klas zelf ook zeer sterk over nam.
Tijdens mijn lio was het voor mij belangrijk dat ik mijn eigen visie op het onderwijs uit kon voeren in de klas. Ik wilde een relatie met de kinderen en bij iedereen aansluiten. Ook wilde ik werken aan betekenisvol lesgeven. Hier heb ik mee geëxperimenteerd door bijvoorbeeld Grej of the Days te doen en out of the box lessen te geven. Ook wilde ik in mijn lio de balans tussen school en privé onderzoeken. Hoe kan ik ontspannen een weekend in zonder dat ik al nadenk over de maandag? Ook het omgaan met mijn hoog sensitiviteit was iets wat tijdens mijn lio zeer belangrijk is geworden.
Ik heb geleerd in mijn lio dat ik het sterkste in mijn kracht sta wanneer ik de dingen kan doen die bij mij passen. Het liefst verzin ik van alles om de methode heen en geef ik uitdagende lessen. Ook wil ik met de kinderen in gesprek, zodat ik ze leer begrijpen. Daarbij heb ik geleerd om mijn grenzen aan te geven, aan de kinderen maar ook aan het team. Dit vind ik nog steeds spannend, maar het levert mij veel meer rust op.
In het begin van mijn lio vond ik het moeilijk om gelijk al mijn normen en waarden toe te passen. Dit kwam omdat ik mijn geremd voelde door mijn mentor. Hier leerde ik gelijk mijn grenzen aangeven en gaf dit aan. De rest van de lio groeide het en merkte ik dat ik inderdaad steeds meer echt mijzelf kon zijn voor de klas.
Het effect was het grootst op mijzelf. Ik voelde me aan het einde van mijn lio al een stuk beter en positiever voor de groep. Ik merkte dat de kinderen ook meer contact met mij zochten en betrokken waren in de klas.
Achteraf zou ik best een ander lio willen hebben gehad, maar dan had ik niet zoveel geleerd als nu. De klas was uitdagend, maar heb ook van hen ontzettend veel geleerd en ik ben ze uiteindelijk zelfs nog gaan missen! Wanneer ik een makkelijkere klas en mentor had gehad, had het mij waarschijnlijk wel veel minder energie gekost, maar ik kan deze ervaring goed meenemen in mijn carrière.