Portfolio Open Boek
Op deze pagina is mijn Open Boek portfolio te vinden. Hierin staat alle activiteiten die ik heb uitgevoerd omtrent de minor Leesbevordering.
Eindonderzoek
Hier vindt u mijn eindonderzoek die volledig gericht was op het bevorderen van de leescultuur op een school.
Gelezen boeken
Bijeenkomst 1
Literaire competentie
In deze bijeenkomst ben ik bezig geweest met mijn eigen literaire competentie. Dit deed ik aan de hand van het boek De jongen onder water van Aron Baron.

Leesautobiografie
Ik heb een biografie geschreven over mijn lees carrière tot nu toe.
Deze is hieronder te vinden.
Bijeenkomst 2
Boekencollectie stageschool
Om een goed beeld te kunnen vormen van de boekencollectie op mijn stageschool, heb ik onderzoek gedaan in de bibliotheek. Dit is het bestand te vinden.

Voorlezen bij de kleuters
Om te oefenen met het vertellen en overbrengen van verhalen besloot ik om het boek Een zee van liefde van Pieter Gaudesaboos te behandelen in groep 1/2.

Bijeenkomst 3
Oefenen basisvaardigheden
Voor bijeenkomst 3 heb ik geoefend met de basisvaardigheden. Voor groep 6 heb ik het gedicht Wat je moet doen als je geen lievelingsdier hebt? van Edward van de Vendel voorgedragen. Daarna hebben we een reclameposter gemaakt voor ons lievelingsdier, omdat we als klas een lievelingsdier zouden gaan kiezen.
Overzicht campagnes stageschool
Kinderboekenweek
Ieder jaar doet de school mee aan de kinderboeken
week. Deze wordt schoolbreed geopend en afgesloten. In de klassen worden
verschillende leesbevorderende activiteiten en lessen rondom het thema
uitgevoerd. Ook is er vaak een bezoek van de leesconsulente van de bieb.
Nationale Voorleesdagen
De school doet ieder jaar mee aan de voorleesdagen. Deze worden vaak geopend met het
landelijke voorleesontbijt. In alle groepen wordt dan voorgelezen door een
gast. De rest van de week is er extra aandacht voor voorlezen.
Scoor een boek
Dit
is een actie van uit de bibliotheek in samenwerking met voetbalclubs door heel
Nederland. De kinderen in groep 5/6 krijgen dan bezoek van de leesconsulente
die het project aftrapt. 10 weken lang lezen de kinderen zoveel mogelijk boeken
en houden ze bij hoeveel ze hebben gelezen.
Nationale voorleeswedstrijd
In
de groepen 7 en 8 wordt meegedaan aan de voorleeswedstrijd. Elke klas stuurt
één afgevaardigde af voor de school finale. Uiteindelijk stemmen de kinderen
uit deze klassen op de beste voorlezer. Deze gaat naar de regiofinale. Het is
een mooie manier om met kinderen te werken aan de leestechniek.



Muur minor leesbevordering.

Lezen Centraaal

Bezoek kinderboekenmuseum en Annie M.G. Schmidt lezing.
Bijeenkomst 4
Aantekeningen voortgezet technisch lezen (VTL):
Advies school op gebied van VTL:
Op dit moment wordt er in sommige klassen wel gewerkt aan het duo-lezen, maar niet structureel. Het tutorlezen wordt in de school nergens gedaan. Advies is om dit wel te gaan doen, omdat op deze manier de kinderen elkaar op een hoger niveau kunnen tillen (Walta, 2020). Ook is het ontzettend belangrijk dat er meer gepraat wordt over boeken in de klas. Dit gebeurt op dit moment niet. Een boekenkring is hier een goede methodiek voor.
Bijeenkomst 5
Mondelinge presentatie adhv Open Boek
Opzoeken en voorbereiding laten zien.
Voor deze opdracht heb ik het boek De Zweetvoetenman van Annet Huizing gekozen en gepresenteerd aan de groep.
Een groot voordeel van deze manier van presenteren vind ik, dat de kinderen eerst mondeling bezig zijn en daarna het pas schriftelijk maken. Veel werk kan op school worden gedaan, wat de kinderen veel minder stress oplevert en waardoor je als leerkracht meer zicht hebt op wat de kinderen eigenlijk doen. Daarbij werken de kinderen in duo's, waardoor zij elkaar kunnen ondersteunen en de druk op de kinderen afneemt.

Voortgang literaire competentie
Tekst schrijven + Romy feedback.
Rekenles bij De Zweetvoetenman
Bijeenkomst 6
Boeken Vertel Eens aanpak
Hieronder staan een aantal boeken die volgens mij geschikt zijn voor de Vertel Eens aanpak.
- De Meisjes - Annet Schaap
Veel bekende sprookjes in een ander jasje, echt een boek waar je met de kinderen over kan praten. Waarschijnlijk verschillen de meningen over dit boek ook heel erg, omdat het suggereert heel erg op meisjes gebaseerd te zijn.
- Dromer - Mark Janssen
Het is best een filosofisch boek, waar kinderen met elkaar over zouden kunnen praten. Ook kunnen kinderen zich er in herkennen en is er veel te zien en te horen.
- Vanaf hier kun je de hele wereld zien - Enne Koens
In het boek is best grote thematiek, klein en behapbaar beschreven. Het is mooi om hierover te praten met de kinderen. Ook zit er veel afwisseling in qua karakters.
Boekenkring
Omdat ik vind dat er op mijn stageschool te weinig interactief wordt gesproken over boeken en er heel krampachtig wordt vastgehouden aan de boekbespreking, zou ik mijn school aanraden om de boekbespreking te laten varen en de boekenkring schoolbreed te introduceren. Chambers (2012, p. 69) noemt dat lezen een sociale activiteit is. Daarom is het volgens hem belangrijk dat kinderen de mogelijkheid krijgen om hun leeservaring te delen met anderen. Boekgesprekken zijn belangrijk en hebben een positief effect op de beleving van kinderen bij het boek. Wanneer kinderen over een boek praten, leren ze hun gedachtes over het boek te vormen en deze te uiten.
Als eerst zou ik dit schoolbreed introduceren, zodat alle kinderen in de hele school weten hoe het werkt. Ik zou het eerst een aantal keer met het team doen, zodat iedereen weet hoe het werkt. Vervolgens kan je samen een aantal activiteiten uitzoeken die zouden kunnen worden uitgevoerd. Daarna laat ik de leerkrachten zelf het zelf proberen in de groepen en vervolgens samen evalueren.


Bijeenkomst 7

Themacollectie natuur
In de bibliotheek heb ik met een aantal studiegenoten een themacollectie gemaakt over de natuur. Er zitten verschillende soorten boeken bij van informatief tot verhalend.
Goede leesomgeving
De volgende aspecten zijn volgens mij belangrijk voor een goede leesomgeving:
- Variërend boekenaanbod.
Genoeg verschillende genres en niveaus boeken. Voor ieder kind wat wils. - Veel boeken zichtbaar aanwezig
Er moeten veel boeken zichtbaar in de school, zodat het uitnodigt om te lezen. Ook moeten er actuele boeken gepresenteerd staan. - Tijd
De kinderen moeten genoeg tijd krijgen om te kunnen lezen en om lekker in een boek te komen. - Ondersteunde leerkracht
Het belangrijkste voor een goede leesomgeving is voor mij echt de leerkracht! De leerkracht moet uitstralen dat lezen geweldig is. Hij of zij moet zelf veel lezen en praten over boeken. Ook helpt hij of zij de kinderen boeken kiezen.


